انواع رژیم های سلامتی

۹ مورد از محبوب­ترین انواع رژیم­ غذایی

شاید هزاران رژیم (diet) سلامتی در دنیا وجود داشته باشد. برخی از آنها برای کاهش وزن هستند، در حالی که برخی دیگر برای افزایش وزن، کاهش کلسترول، عمر طولانی و سالم و بسیاری از دلایل دیگر هستند.

یک رژیم غذایی به عنوان یک برنامه ثابت برای خوردن و آشامیدن توصیف می­شود که در آن نوع و مقدار غذا برای دستیابی به کاهش وزن یا پیروی از یک سبک زندگی خاص برنامه­ریزی شده باشد.

این مقاله جزئیات مربوط به محبوب­ترین رژیم­ها را با توجه به سه معیار تعداد مقالات مربوطه، محبوبیت آنها و تعداد بازخوردهای دریافتی از مرکز اطلاعات MNT جمع­آوری کرده است.

رژیم غذایی

نه مورد از محبوب­ترین diet های غذایی که توسط کارشناسان رتبه بندی شده است، عبارتند از:

  1. اتکینز
  2. Zone
  3. کتوژنیک
  4. گیاهخواری
  5. غذایی وگان
  6. مراقب وزن
  7. South Beach
  8. غذایی خام
  9. مدیترانه­ای

انواع رژیم غذایی

  1. رژیم اتکینز

اتکینز یا رویکرد تغذیه­ای اتکینز بر کنترل سطح انسولین در بدن از طریق رژیم کم کربوهیدرات متمرکز است. اگر افراد مقادیر زیادی کربوهیدرات تصفیه شده مصرف کنند، سطح انسولین آنها به سرعت بالا و پایین می­رود. افزایش سطح انسولین، بدن را به ذخیره انرژی از مواد غذایی مصرفی سوق می­دهد و باعث می­شود که بدن از چربی ذخیره شده به عنوان منبع انرژی استفاده کند.

اگرچه رژیم اتکینز برای مدتی محبوب است، اما خطرات خاصی را به همراه دارد. افرادی که رویکرد تغذیه­ای اتکینز را انتخاب می­کنند باید با پزشک خود صحبت کنند.

رژیم اتکینز

  1. رژیم غذایی Zone

diet Zone با هدف تعادل غذایی از طریق مصرف ۴۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد چربی و ۳۰ درصد پروتئین در هر وعده غذایی انجام می­شود. همچنین، تمرکز آن بر کنترل سطح انسولین است که می­تواند منجر به کاهش موفقیت آمیز و کنترل وزن بدن نسبت به سایر روش­ها شود.

Zone افراد به مصرف کربوهیدرات­های با کیفیت بالا، کربوهیدرات­های تصفیه نشده و چربی­هایی مانند روغن زیتون، آووکادو و مغزها را تشویق می­کند.

رژیم غذایی Zone

  1. رژیم کتوژنیک

ده­ها سال است که به عنوان درمانی برای صرع استفاده می­شود و همچنین برای سایر مصارف در حال بررسی است. این diet شامل کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش چربی است. هر چند به نظر می­رسد که خلاف عقل سلیم است، اما این کار به بدن اجازه می­دهد تا چربی را به عنوان سوخت، و نه کربوهیدرات، بسوزاند.

چربی­های سالم مانند چربی­های موجود در آووکادو، نارگیل، آجیل برزیلی، دانه­ها، ماهی­های روغنی و روغن زیتون به طور آزادانه به رژیم غذایی اضافه می­شوند تا بر روی چربی تأکید کنند.

رژیم کتوژنیک

 باعث تجزیه رسوبات چربی برای سوخت و ساز و ایجاد موادی به نام کتون از طریق فرآیندی به نام کتوز می­شود. این diet غذایی خطراتی از جمله کتواسیدوز را برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ به همراه دارد و ممکن است منجر به کما دیابتی و مرگ شود. اما تحقیقات امیدوار کننده­ای در رابطه با مدیریت دیابت، سلامت متابولیسم، کاهش وزن و تغییر ترکیب بدن انجام شده است.

  1. رژیم گیاهخواری

بسیاری از افراد به دلایل اخلاقی و همچنین سلامتی رژیم گیاهخواری را انتخاب می­کنند. انواع مختلف diet گیاهخواری شامل لاکتو-گیاه خوار، وگان گیاه خوار، گیاه خوار لاکتو-اوو، غذای زنده گیاه خوار، تخم-گیاه خوار، گیاه خوار و نیمه گیاه خوار وجود دارد. اکثر گیاهخواران از نوع گیاهخوار لاکتو-اوو هستند، به عبارت دیگر، آنها به جز تخم مرغ، لبنیات و عسل سایر غذاهای حیوانی را نمی­خورند. مطالعات انجام شده در طول چند سال اخیر نشان داده است که وزن بدن گیاهخواران کمتر است، کمتر از بیماری رنج می­برند و به طور معمول نسبت به افراد گوشتخوار طول عمر بیشتری دارند.

رژیم گیاهخواری

  1. رژیم غذایی وگان

گیاهخواری  یک سبک زندگی و یک فلسفه است. وگان هر چیزی را که حیوانات باشد از جمله تخم مرغ، لبنیات و عسل نمی­خورد. گیاهخواران معمولاً گیاهخواری را نه فقط به دلایل سلامتی، بلکه به دلایل زیست محیطی، اخلاقی و دلسوزانه نیز اتخاذ نمی­کنند.

رژیم غذایی وگان

وگان­ها معتقدند که روش­های مدرن کشاورزی فشرده برای محیط زیست ما مضر است و در طولانی مدت پایدار نیستند. گیاهخواران می­گویند اگر همه از غذای گیاهی استفاده کنند، محیط زیست به نفع آن خواهد بود، حیوانات آسیب کمتری می­بینند، غذای بیشتری تولید می­شود و به طور کلی مردم از سلامت جسمی و روانی بهتری برخوردار می­شوند.

  1. رژیم

    مراقبت وزن

Weight Watchers بر کاهش وزن از طریق رژیم غذایی، ورزش و یک شبکه پشتیبانی تمرکز دارد. این رویکرد تغذیه­ای در دهه ۱۹۶۰ توسط یک خانه دار که وزن خود را کم کرده بود و نگران بود مبادا این کار را انجام دهد، آغاز شد. بنابراین، او شبکه­ای از دوستان خود را ایجاد کرد. Weight Watchers یک شرکت عظیم است، و در سراسر جهان شعبه دارد.

رژیم مراقبت وزن

افراد مختلف دارای رژیم­ غذایی می­توانند در این گروه عضو شوند و در جلسات منظم یا به صورت آنلاین شرکت کنند. در هر دو مورد، پشتیبانی و آموزش زیادی برای شما در دسترس است.

  1. رژیم South Beac
    توسط یک متخصص قلب، دکتر آگاتستون و یک متخصص تغذیه، ماری آلمون آغاز شد. این رویکرد بر کنترل سطح انسولین و مزایای کربوهیدرات­های آهسته تصفیه نشده در مقایسه با کربوهیدرات­های سریع تمرکز دارد. در طول دهه ۱۹۹۰ دکتر آگاتستون diet South Beach را ابداع کرد زیرا از رویکرد تغذیه­ای کم چربی و کربوهیدرات مورد حمایت انجمن قلب آمریکا ناامید شده بود. وی معتقد بود که رژیم­های کم چربی در طولانی مدت موثر نیستند.

رژیم South Beach

  1. رژیم غذایی خام

خام یا غذای خام شامل مصرف غذاها و نوشیدنی­هایی است که فرآوری نشده­اند، کاملاً گیاهی هستند و به طور ایده آل ارگانیک هستند. متخصصان غذای خام معتقدند که حداقل سه چهارم غذای مصرفی افراد باید از غذای نپخته تشکیل شود. تعداد قابل توجهی از متخصصان مواد غذایی خام نیز گیاهخوار هستند و هر چیزی را که از حیوانات باشد نه می­خورند و نه می­نوشند.

رژیم غذایی خام

  1. رژیم مدیترانه­ای

مدیترانه­ای مخصوص جنوب اروپا است و به طور خاص بیشتر روی عادات غذایی مردم کرت، یونان و جنوب ایتالیا متمرکز است. امروزه اسپانیا، جنوب فرانسه و پرتغال نیز شامل می­شود. در این رویکرد، تاکید اصلی بر بسیاری از غذاهای گیاهی، میوه­های تازه به عنوان دسر، لوبیا، آجیل، غلات سبوس­دار، دانه­ها، روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی­های رژیم غذایی می­باشد. پنیر و ماست اصلی­ترین غذاهای لبنی هستند. همچنین، این diet شامل مقادیر متوسط ​​ماهی و مرغ، تا حدود چهار تخم مرغ در هفته، مقدار کمی گوشت قرمز و مقدار کم تا متوسط ​​شراب است.

رژیم مدیترانه­ای

حداکثر یک سوم رژیم غذایی مدیترانه­ای شامل چربی است، اما چربی­های اشباع شده از ۸ درصد کالری دریافتی نباید بیشتر باشد. رویکرد مدیترانه­ای با تحقیقات قابل اعتماد استفاده از آن برای بهبود کیفیت زندگی یک فرد و کاهش خطر بیماری، گسترده­ترین  انهاست است که تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته است.

برند گرینو با تولید انواع عرقیجات و ادویه­های گیاهی کاملا طبیعی و ارگانیک برای تهیه غذاهای رژیمی مختلف در خدمت شما عزیزان است.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/5847

علی دادوران

همه مطالب نویسنده

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. این فیلد الزامی است.