آموزش آشپزی با گرینو

آشنایی با خواص شگفت انگیز عرق شاهتره!

عرق شاهتره

محصولی از گیاه شاهتره، شاه ترج و یا پیت پاپارا می­باشد. این گیاه علفی ( عرق شاهتره) با ارتفاع ۸۰ سانتیمتر و از دسته شاه ترگان است که بر اساس طب سنتی ایرانی دارای طبع سرد بوده و از آن برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می­شود.

به طور کلی، امروزه شاهتره به عنوان علفهای هرز در نظر گرفته می­شود، اگر چه گلهای قرمز آن باعث افزایش جذابیت آن در مزارع و باغها می­شود. دانه­های شاهتره در اوایل بهار جوانه می­زند و گیاه در ماه ژوئن شروع به گل دهی می­کند.

علیرغم فراوانی شاهتره، گیاه خود را در بین سایر پوشش­های گیاهی به خوبی پنهان می­کند که یافتن آن آسان نیست. نام عمومی شاهتره (Fumaria) از واژه لاتین fumus، به معنای “دود” گرفته شده است.

جادوگران آلمانی برای دعوت ارواح از عالم اموات، ساقه­های این گیاه را آتش می­زدند. این گیاه از دوران باستان شناخته شده بوده و از جمله گیاهان دارویی قرون وسطی می­باشد.

یک قرن و نیم پیش، شاهتره به عنوان داروی گیاهی عامیانه بسیار رایج بوده و از آن برای معالجه مشکلات معده، صفرا، بواسیر، میگرن، آلودگی خون و سایر موارد دیگر استفاده شده است.

عرق شاهتره

در سال ۱۹۸۶ توسط مقامات بهداشت فرانسه به عنوان داروی گیاهی شناخته شد که به طور سنتی در عملکرد کلیه­ها و دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می­گرفت. همچنین، در اروپا به عنوان یک داروی سنتی بیش از ۳۰ سال بدون مشکلات ایمنی مورد استفاده قرار گرفته است.

علاوه بر این، عرق شاهتره، زمانی به طور سنتی به عنوان داروی ترمیم زخم، هضم کننده و ادرارآور مورد استفاده قرار می­گرفت. در عین حال، این داروی گیاهی دارای خواص آنتی بیوتیک، ضد پیری و از بین برنده لکه­های پوستی می­باشد. امروزه گیاه شناسان از آن برای درمان بیماری­ها و التهابات پوستی نیز استفاده می­کنند.

با توجه به مطالب بیان شده، عرق شاهتره دارای خواص درمانی بسیار زیادی است. در این مقاله تلاش شده است تا شما را با خواص شگفت انگیز این گیاه دارویی بیشتر آشنا کنیم. ما اطلاعات مفید و هدفمندی را در مورد این عرق گیاهی جمع­آوری کرده­ایم که امیدواریم در آینده نزدیک برای جامعه دانشمندان نیز مفید واقع شود.

گیاه شاهتره

خواص دارویی و درمانی عرق شاهتره

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به سلامت پوست خود اهمیت زیادی می­دهید، خوب است بدانید که عرق شاهتره خواص بی­نظیری برای روشن­تر شدن پوستتان دارد. این گیاه دارویی با طبیعت سرد خود برای درمان آکنه و بهبود جوش­های سر سفید چرکی مورد توجه بسیاری از افراد می­باشد.

در واقع، اگر به علت جوش­های غرور جوانی و زیر پوستی از سلامت پوست خود راضی نمی­باشید، می­توانید برای داشتن پوستی سالم و درخشنده، روزانه سه لیوان از عرق شاهتره را قبل از صرف غذا میل بفرمایید.

از مهمترین خصوصیات درمانی شاهتره می­توان به خواص ضد یرقان، صفرابر، تب بر، تقویت کننده پوست، کلیه و کبد، دافع بلغم، ضد اسکوربیت و تصفیه­کننده خون اشاره کرد. بنابراین، اگر از دارای غلظت خون بالایی هستید، عرق شاهتره با تصفیه خون و پاک کردن آلودگی­ها، به رقیق شدن آن کمک می­کند.

علاوه براین، به علت کاهش تپش قلب برای بهبود بیماری­های قلبی و عروقی نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین، عرق شاهتره نقش مهمی در ترشح آنزیم­های گوارشی دارد.

این عرق گیاهی با هضم بهتر غذا باعث افزایش اشتهای شما می­شود. به همین خاطر، اکثر افراد لاغر که علاقه دارند تا وزنشان افزایش یابد، عرق شاهتره را در برنامه روزانه خود قرار می­دهند.

عرق شاهتره گرینو

تره برای درمان بیماری­های مختلف، گیاه شاهتره از جمله گیاهان سمی محسوب می­شود. چنانچه عرق این گیاه به مقدار زیادی مصرف شود، می­تواند منجر به اسهال شدید و گرفتگی عضلات شود.

 

عرق شاهتره:

دارای خواص ضد عفونی کننده بسیار خوبی می­باشد و برای درمان عفونت­های قارچی کاربرد دارد. شاهتره با تقویت

کبد می­تواند به درمان نارسایی­های کبدی کمک کند. به خاطر طبیعت سرد این عصاره گیاهی، برای درمان خارش بدن و به خصوص بیماری اگزما نیز مورد استفاده قرار می­گیرد.

عرق شاهتره با کاهش درجه حرارت بدن، برای درمان تب ناشی از بیماری­های مختلف نیز مناسب است. همچنین، این داروی گیاهی آرام بخش، مسهل و مدر (ادرار آور)، تقویت­کننده دستگاه گوارش و معده است. از دیگر خواص درمانی عرق شاهتره می­توان به درمان جزام، زخم­های دهان و قارچ­های جلدی اشاره کرد.

 

مضرات و نحوه مصرف عرق شاهتره

با وجود خواص دارویی شگفت انگیز عرق شاه علاوه بر این، مصرف بیش از اندازه شاهتره برای ریه مضر بوده و احتمال تنگی نفس را به دنبال دارد.

بنابراین، چنانچه قصد دارید برای مصارف دارویی بهره بگیرید، به شما توصیه می­شود حتما قبل از مصرف با متخصص طب سنتی مشورت نمایید.

علاوه براین، از آنجا که مصرف عرقیات گیاهیدر دوران بارداری، ممکن است برای مادر باردار و حتی جنین مضر باشد، مصرف عرق شاهتره در این دوران باید بسیار کم و با نظر پزشک معالج انجام شود، چرا که این گیاه دارویی دارای ترکیبات آلکالوئیدی سمی می­باشد.

 

این محصول

  یکی از پرکاربردترین عرقیات گیاهی است که به علت طبع سرد می­تواند منجر به بی حسی بدن شود. بنابراین، برای افرادی با مزاج سرد می­تواند زیان آور باشد و معمولا به نسبت مساوی با عرق کاسنی مخلوط و مصرف می­گردد.

به منظور استفاده از شاهتره برای بخورهای معمول افراد باید بسیار مراقب باشند، چرا که ساقه­های آن سمی بوده و فومارین موجود در آنها در دوزهای مختلف بر روی بیماران مختلف، دارای اثرات بسیار متفاوتی است.

مصرف بیش از حد عرق شاهتره، همیشه کشنده است، زیرا سیستم تنفسی افراد را فلج می­کند.

همانطور که قبلا بیان شد، عرق شاهتره با پاکسازی کبد منجر به بهبود و تقویت عملکرد آن می­شود. چنانچه دهانی بد بو و تلخ مزه دارید و پوست شما دارای رنگی زرد و کک و مک فراوان است، ممکن است که دچار بیماری کبدی باشید.

ما به شما توصیه می­کنیم که مصرف روزانه یک لیوان عرق شاهتره نیم ساعت قبل از صرف غذا را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

به منظور تاثیر آن بر عملکرد کبد، شما باید حداقل به مدت ۴۰ روز ترکیبی از این عرق گیاهی را با مکمل آن یعنی عرق کاسنی میل بفرمایید. در نهایت، عرق شاهتره با تنظیم عملکرد کبدتان، منجر به دفع سموم از بدن و رفع زردی پوست خواهد شد.

عرق شاهتره
میزان مصرف و مضرات عرق شاهتره

مصرف عرق شاهتره برای افراد بزرگسال تا روزی ۳ استکان قبل از صرف غذا، مشکلی ایجاد نمی­کند. این در حالی است که برای کودکان مصرف روزانه نصف استکان عرق، قبل از هر وعده غذایی توصیه می­شود.

مقدار مجاز مصرف شاهتره ۱۲ تا ۲۰ گرم و برای تهیه جوشانده آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم کافی است.

مضرات عرق شاهتره

http://www.luontoportti.com/suomi/en/kukkakasvit/common-fumitory

https://www.researchgate.net/publication/316736283_Ethno-botanical_Bioactivities_and_Medicinal_Mysteries_of_Fumaria_officinalis_Common_Fumitory

https://www.beytoote.com/health/cure-herbaceous/properties-sweat1-shatere.html

https://jameesalamat.com/article/253/خواص-عرق-شاتره-۲۰-خاصیت-معجزه-آسای-عرق-شاتره

 

 

Leave a comment