آموزش آشپزی با گرینو

آیا آب میوه های موجود در بازار برای سلامتی مناسب هستند؟

کدام لیوان را انتخاب میکنید؟

چه کسی از یک لیوان آبمیوه خنک لذت نمی برد ؟ رنگ های جذاب ، طعم شیرین که برای شما مناسب نیزهست. برخی متخصصین تغذیه می گویند : اگرچه بهترین نوع آبمیوه ،  بعضی از مواد مغذی را به شما می دهد ، اما بدترین آنها از آبمیوه مصنوعی بهترهستند . فقط باید تفاوت را بدانید .

در ادامه ما به بهترین انواع آبمیوه طبیعی با خواص آنها اشاره می کنیم .

بهترین انتخاب آبمیوه : آب سبزیجات

نوشیدن آب سبزیجات برای شما مناسب و مفید است.برای مثال لیکوپن موجود در آب گوجه فرنگی به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک می کند. آب چغندربه کنترل فشار خون کمک کند.

سبزیجات آبدار مقداری فیبر دارند (اما به اندازه سبزیجات خام نیست)؛ و فیبر گرسنگی را کاهش می دهد. همچنین قند و کالری کمتری نسبت به آب میوه معمولی دریافت می کنید و البته از طعم بی نظیر و تازه آن می توانید لذت ببرید ..

بدترین انتخاب : کوکتل های آب میوه مصنوعی

در مورد کوکتل آبمیوه ونوشیدنی با طعم آبمیوه مراقب باشید. بیشتر این محصولات فقط مقادیر کمی آبمیوه طبیعی دارند. مواد اصلی آنها معمولاً آب ، مقادیر کمی آب میوه و نوعی شیرین کننده مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا است. از نظر مواد مغذی ، این نوشیدنی ها مانند بسیاری از نوشابه ها سرشار از قند و کالری هستند ، اما میزان کمی از مواد مغذی دارند . پس می توانند برای بدن شما مضر باشند .

.

معضل آب میوه طبیعی :

این مشکل در مورد آب میوه خالص و بدون شیرین کننده اضافی چطوراست ؟

درست است که ۱۰۰٪ آب میوه طبیعی منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین سی و پتاسیم است .اما مشکل این است که آب میوه زیاد می تواند منبع اضافی قند و کالری باشد. آب میوه همچنین حاوی فیبر و مواد مغذی مشابه میوه های خام نیست. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که فقط یک لیوان آبمیوه در روز میل کنید. پس در مصرف آبمیوه طبیعی هم باید دقت کنیم .

یک انتخاب خوب : آب انار

اگر فقط روزانه یک لیوان آب میوه باید نوشید ، می خواهید بهترین انتخاب را داشته باشید. بنابراین باید  بدانید که کدام آب میوه ها بیشترین بازده غذایی را در هر وعده دارند.

آب انار در صدر این لیست قرار دارد. قند و کالری بسیار زیادی دارد اما مواد مغذی خوبی را برای شما فراهم می کند که آنتی اکسیدان ها هستند. در حقیقت  قدرت آنتی اکسیدان آب انار از چای سبزهم  بیشتر است.

انتخاب خوب: آب زغال اخته

آب زغال اخته مملو از ویتامین سی است که سیستم ایمنی بدن شما به آن نیاز دارد. نوشیدن آب زغال اخته بدون افزودنی نیز به جلوگیری از ایجاد باکتری هایی که باعث عفونت دستگاه ادراری می شوند کمک کند.

همچنین منبع خوبی از اسید سالیسیلیک و ویتامین سی می باشد .

پلی فنول موجود در آب زغال اخته، خاصیت ضد توموری دارد.مصرف منظم آب زغال اخته، مانع از گسترش تومورهای ریه، سینه و پروستات می شود .

انتخاب خوب: آب بلو بری

بلوبری از توت موجود در آمریکای جنوبی تولید شده است. به نظر می رسد که آب پالپ بلوبری میوه میزان بیشتری از آنتی اکسیدان ها نسبت به زغال اخته ، تمشک یا توت فرنگی دارد.

انتخاب خوب: آب انگور قرمز

احتمالاً شنیده اید که انگور قرمز می تواند برای قلب خوب باشد. آب انگور قرمز دارای فلاونوئیدها و رسوراترول است.

فلاوونوئید موجود در آب انگور سطح کلسترول مفید را در بدن بالا می‌برد و به همین ترتیب از ایجاد انسداد در شریان‌ها جلوگیری کرده و قلب، سالم می‌ماند .

انتخاب خوب: آب آلو

مردم مدت زیادی است که از آب آلو برای رفع یبوست استفاده می کنند. از آنجا که منبع خوبی از فیبر است و دارای یک ملین طبیعی به نام سوربیتول است برای این کار مناسب است . اما فواید آب الو در اینجا متوقف نمی شود. این آب میوه همچنین دارای آنتی اکسیدان ها ، آهن و پتاسیم است .

در مورد آب پرتقال :

خبر خوب اینکه آب پرتقال پر از ویتامین سی است. برخی مارک ها با کلسیم و ویتامین دی غنی شده اند که برای استخوان های شما مفید هستند. آب پرتقال کالری کمتری نسبت به برخی از آب توت یا آب انگور دارد. فقط اینکه آنتی اکسیدان کمتری نسبت به آب میوه های تیره مانند انگور ، زغال اخته و انار دارد.

بچه ها و آب میوه :

بیشتر کودکان آب میوه را دوست دارند ، اما زیاد به آنها آبمیوه ندهید. آکادمی اطفال آمریکا پیشنهاد کرده است که :

بیش از ۴ تا ۶  اونس ۱۰۰٪ آب میوه طبیعی در طول روز را برای بچه های کوچکتر از ۶ سال

بیش از ۸ تا ۱۲ اونس برای سنین ۷ تا ۱۸ سال توصیه می کند.

اضافه کردن آب:

اگر شما یا فرزندانتان بیش از یک فنجان آبمیوه  روزانه میل دارید ،.می توانید با مخلوط کردن آب یا آب گازدار با آبمیوه ، کالری را در هر وعده کم می کنید. به جای نوشیدن یک لیوان آبمیوه خالص ، در طول روزمی توانید از ۲ یا ۳ فنجان مخلوط آب با آبمیوه لذت ببرید و کالری و قند کمتری مصرف کنید .

همه میوه ها :

متخصصان رژیم غذایی می گویند یک جایگزین عالی برای نوشیدن آب میوه زیاد ، خوردن از انواع میوه ها است. شما تمام مواد مغذی موجود در انواع میوه ها را به دست می آورید و فیبر به شما کمک می کند احساس گرسنگی شما را مهارکند . پس می توان با میزان اندکی از چند نوع میوه یک آبمیوه دلپذیر با طعمی متفاوت و انواع ویتامین ها داشت .

 

منبع

Leave a comment