آموزش آشپزی با گرینو

طرز تهیه باقلوا یونان دوست داشتنی و خوشمزه

باقلوا یونان یکی از معروف ترین و محبوب ترین شیرینی ها در کشور یونان به شمار می رود و اگر شما تمایل دارید به این کشور سفر کنید بهتر است این باقلوای خوشمزه را برای دوستان و آشنایان خود به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

طرز تهیه باقلوا یونان دوست داشتنی و خوشمزه

برای طرز تهیه باقوا یونان دو مرحله وجود دارد و ابتدا شما باید مایه شیرینی را تهیه کنید و بعد از قرار دادن شیرینی ها در فر به تهیه شربت بپردازید.

دستور تهیه باقلوای یونانی
دستور تهیه باقلوای یونانی

مواد مورد نیاز برای تهیه باقلوای یونانی 

  • بادام همراه با پوست : ۴/۱ پیمانه
  • گردو : ۴/۳ پیمانه
  • شکر : ۵/۱ پیمانه
  • جوز هندی : ۲/۱ قاشق چایخوری
  • گلاب : به مقدار لازم
  • خمیر مخصوص باقلوا : نیم کیلوگرم
  • کره : صد گرم
  • کنجد : یک پیمانه
  • پسته : ۴/۳ پیمانه
  • برگه زرد آلو : ۵ عدد
  • پودر پسته : به مقدار لازم

مواد مورد نیاز برای تهیه شربت مخصوص باقلوا         

  • ۲۵۰ میلی لیتر آب
  • نیم کیلو گرم شکر
  • یک تکه چوب دارچین
  • ۲/۱ برش پرتقال
  • ۲/۱ لیمو شیرین
  • ۲/۱ پیمانه گلاب

مراحل تهیه باقلوا یونان

برای تهیه این نوع باقلوا ابتدا گردو و بادام را در اندازه ای مشابه با عدس خرد نمایید سپس ۲/۱ پیمانه شکر ، دارچین ، جوز هندی و سه قاشق غذاخوری از گلاب را به مخلوط گردو و بادام بیفزایید و بعد از ترکیب کردن مواد با یکدیگر ظرف حاوی مواد را در مکانی مناسب قرار دهید.

دو تکه از خمیر مخصوص باقلوا را به صورت مستطیلی یک اندازه باز نمایید و روی لایه اول خمیر را به کره ذوب شده آغشته نمایید سپس خمیر دوم را روی خمیر اول پهن نمایید و روی خمیر دوم را نیز به کره آغشته کنید.

مقداری از مخلوط گردو و بادام را روی سطح خمیر پخش نمایید و باقی مانده مخلوط گردو را در ابتدای خمیر باقلوا قرار دهید سپس خمیر را رول کنید و آن را در اندازه های دو تا سه سانت برش بزنید.

مراحل تهیه باقلوا یونان
مراحل تهیه باقلوا یونان

کف قالبی مناسب را چرب کنید و خمیر باقلوا را به اندازه کف قالب برش بزنید سپس آن را در کف قالب پهن نمایید و روی خمیر کره ذوب شده را بمالید و خمیرهای برش زده شده را هم به شکل گرد در کناره های قالب بچینید. توجه داشته باشید که به این نوع باقلوا در کشور یونان باقلوای سارا گلی گفته می شود.

تکه دیگری از خمیر را به شکل مستطیلی با عرض کوتاه باز نمایید سپس خمیر را به کره ذوب شده آغشته نمایید و کنجد و قیسی ریز خرد شده را به همراه پودر شکر در ابتدای خمیر باقلوا قرار دهید سپس مواد را به کمک دست هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند و لبه خمیر را روی مخلوط مواد بیاورید و خمیر باقلوا را رول کنید سپس خمیر رول شده را روی سطحی صاف حرکت دهید تا خمیر باریک گردد و خمیر را به دو یا سه قسمت مساوی برش بزنید و هر یک از برش ها را به شکل دورانی در قسمت جلویی برش های گرد باقلوا یونانی قرار دهید توجه داشته باشید که این نوع باقلوا در کشور یونان به باقلوای یونانی پلاکی معروف است.

در طرز تهیه باقلوا یونان مقداری از خمیر باقلوا را به شکل نازک پهن نمایید سپس خمیر را به صورت مربع ها در اندازه های مساوی برش بزنید و سه مربع را روی یکدیگر قرار دهید توجه داشته باشید که لایه های خمیر باید به کره آغشته شوند و روی لایه آخر نیز مقداری کره به کمک قلم مو بمالید سپس یک قاشق  چایخوری از مخلوط پودر پسته ، شکر و گلاب را در قسمت میانی مربع قرار دهید و به کمک دست هر دو ضلع رو به رویی از قسمت زیری را جمع نمایید سپس خمیر را فشار دهید تا به شکل گل درآید و قسمت خالی قالب را به کمک این باقلوا پر کنید. به این نوع باقلوا نیز در کشور یونان ماندیلاکی گفته می شود.

طرز تهیه باقلوای یونانی خوشمزه
طرز تهیه باقلوای یونانی خوشمزه

در این مرحله از طرز تهیه باقلوا یونانی ۵۰ گرم کره را ذوب کنید سپس کره ذوب شده را روی باقلوا ها بریزید و قالب را به مدت ۴۰ دقیقه در فر داغ شده با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد قرار دهید و اجازه دهید تا باقلوا ها پخته و طلایی شوند.

بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده قالب را از درون فر بیرون آورید و شربت داغ را روی باقلوا ها بریزید و روی قالب درب مناسبی را قرار دهید تا باقلوا دم بکشد و شربت نیز به خورد آن ها برود. در صورتی که باقلوا یونانی خشک شده است می توانید ۲۴ ساعت بعد ۲/۱ لیوان شربت مخصوص روی آن بریزید.

طرز تهیه باقلوا یونانی خوشمزه یونانی
طرز تهیه باقلوا یونانی خوشمزه یونانی

طرز تهیه شربت مخصوص باقلوا یونانی

برای تهیه شربت مخصوص باقلوا ابتدا شکر ، آب ، چوب دارچین ، برش های لیمو و پرتقال را درون قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا شربت به دمای جوش برسد سپس حرارت گاز را روی شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا شربت به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت گاز باقی بماند تا به غلظت لازم برسد سپس حرارت گاز را خاموش نمایید.

باقلوا یونان خوش طعم
باقلوا یونان خوش طعم

گرینو سنس نامی معتبر در زمینه انواع طعم دهنده و عرقیات گیاهی

طعم دهنده هایی که در تهیه انواع دسر ، شیرینی جات و … مورد استفاده قرار داده می شوند اغلب شیمیایی هستند و این طعم دهنده دارای مضراتی برای سلامت بدن می باشند. اگر شما تمایل دارید شیرینی یا دسر خانگی را به صورت سالم در منزل تهیه کنید بهتر است از طعم دهنده های گیاهی در دستور تهیه آن ها استفاده نمایید.

گرینو سنس یکی از معتبرین تولید کننده ها در زمینه انواع طعم دهنده ها و عرقیات می باشد و شما می توانید برای خرید محصول مورد نظر خود به وب سایت گرینو سنس مراجعه نمایید.

باقلوا یونان
باقلوا یونان

نتیجه گیری : 

اگر تمایل دارید باقلوای یونانی خوشمزه و با کیفیتی را در منزل بپزید بهتر است نکات ذکر شده در این مطلب را در طرز تهیه باقلوا یونان به خاطر بسپارید.

Leave a comment