آموزش آشپزی با گرینو

میوه­ های ارگانیک چگونه تولید می­شوند؟

 میوه ­های ارگانیک

رشد یک درخت میوه ارگانیک (organic) به آسانی سبزیجات طبیعی نیست. مؤلفه اصلی داشتن درختان سالم و محصولات organic، خاک سالم است.

ظهور تراکتورها و علف کش­ها را می­توان نقطه عطف در تولید محصولات غیر ارگانیک دانست، چرا که قبل از معرفی آنها، از بین بردن علفهای هرز شامل کشیدن توسط دست و شخم زنی خاک با اسب بود.

اما هنگامی که باغبانان شروع به شخم زنی مکانیکی و سم پاشی با علف کش­ها کردند، تراکم و فرسایش خاک، یا به عبارتی “رویکرد زمین سوخته” به یکی از مشکلات بزرگ تولید محصولات کشاورزی تبدیل شد. در واقع، کاهش میکرو ارگانیسم­های خاک منجر به بازده ضعیف­تر و کاهش سلامت عمومی درختان می­شود.

اصطلاح ارگانیک به نحوه رشد و فرآوری محصولات کشاورزی اشاره دارد. در حالی که این مقررات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، در ایالات متحده آمریکا، محصولات ارگانیک باید بدون استفاده از سموم دفع آفات مصنوعی، ژنهای زیستی مهندسی شده (GMOs)، کودهای مبتنی بر نفت و لجن کشت شوند.

تولید میوه های ارگانیک

تولید میوه­های ارگانیک

محصولات ارگانیک شامل میوه­ها، سبزیجات و مواد غذایی هستند که با مطابق با استانداردهای کشاورزی organic تولید می­شود.

استانداردهای محصولات organic در سرتاسر جهان متفاوت هستند، اما کشاورزی آلی دارای شیوه­هایی است که تعادل اکولوژیکی و تنوع زیستی را حفظ می­کند. سازمان­هایی که محصولات ارگانیک را تنظیم می­کنند،

ممکن است استفاده از برخی از سموم دفع آفات و کودها را در روشهای کشاورزی برای تولید محصولات organic محدود کنند. مواد غذایی ارگانیک معمولا با استفاده از تابش، حلال­های صنعتی یا مواد افزودنی غذایی مصنوعی فرآوری نمی­شوند.

محصولات ارگانیک

محصولات ارگانیک

از نظر محیط زیست، کود دهی، تولید بیش از حد و استفاده از سموم دفع آفات در کشاورزی معمولی ممکن است بر اکوسیستم­ها، تنوع زیستی، آبهای زیرزمینی و تأمین آب آشامیدنی تأثیر منفی داشته باشد.

در کشاورزی ارگانیک تلاش شده است تا مشکلات زیست محیطی و بهداشتی، به حداقل مقدار ممکن رسیده و یا از آنها جلوگیری شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه تولید میوه­های ارگانیک بیشتر آشنا شوید.

نحوه تولید میوه­­های ارگانیک

نحوه رشد یا پرورش غذای شما می­تواند تأثیر عمده­ای بر سلامت روانی و عاطفی شما داشته باشد. محصولات ارگانیک اغلب از مواد مغذی (مانند آنتی اکسیدان­ها) بیشتری نسبت به همتایان رشد یافته معمولی خود برخوردارند.

افرادی که به مواد شیمیایی یا مواد نگهدارنده غذایی آلرژی دارند، اغلب در هنگام خوردن غذاهای organic، علائم آنها کاهش یافته یا از بین می­روند. محصولات ارگانیک حاوی مقدار کمتری از سموم دفع آفات شیمیایی هستند.

مواد شیمیایی مانند قارچ کش­ها، علف کش­ها و حشره­کش­ها به طور گسترده­ای در محصولات کشاورزی معمولی مورد استفاده قرار گرفته و اثرات نامطلوب فراوانی را بر روی مواد غذای مصرفی به جای می­گذارند.

چگونگی رشد و پرورش محصولات ارگانیک

چگونگی رشد و پرورش محصولات ارگانیک

محصولات ارگانیک اغلب شیرین­تر هستند، زیرا حاوی مواد نگهدارنده اضافی برای افزایش ماندگاری بیشتر نمی­باشند. این محصولات، اغلب (اما نه همیشه) در مزارع کوچکتر نزدیک محل فروش آنها تولید می­شود.

کشاورزی ارگانیک برای محیط زیست بهتر است، چرا که شیوه­های کشاورزی organic باعث کاهش آلودگی، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش فرسایش، افزایش باروری خاک و استفاده از انرژی کمتری می­شوند.

همچنین، کشاورزی بدون سموم دفع آفات (ارگانیک) برای پرندگان و حیوانات اطراف و نیز افرادی که در نزدیکی مزارع زندگی می­کنند، بهتر است.

کشاورزی ارگانیک که طبق استانداردهای سختگیرانه دولت­ها اداره می­شود، مستلزم آن است که محصولات دارای برچسب organic، بدون استفاده از سموم دفع آفات سمی و کودهای نیتروژن دار مصنوعی، آنتی بیوتیک­ها، هورمون­های مصنوعی، مهندسی ژنتیک، لجن فاضلاب، تابش یا سایر روش­ها تولید شوند.

محصولات دارای برچسب organic

محصولات دارای برچسب organic

کشاورزان میوه­های ارگانیک به خوبی می­دانند که آنچه شما وارد خاک می­کنید، تأثیر عمیقی بر آنچه که از آن خارج می­شود، خواهد داشت.

به همین دلیل است که آنها به جای سموم دفع آفات سمی، علف کش­ها و کودهای نیتروژن دار مصنوعی، به روش­هایی مانند کندن دستی علفهای هرز، کنترل مکانیکی، مالچ، محصولات زراعی، چرخش محصول و کاشت متراکم، تکیه کرده تا بتوانند خاکهای پروش دهنده محصولاتشان را غنی­سازی کنند.

با انجام این کار، آنها مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاهان را فراهم می­کنند. بعلاوه، جذب مواد مغذی اصلی و ریز مانند ویتامین C را امکان پذیر می­کنند، در نتیجه میوه­های ارگانیک دارای مواد مغذی بیشتر و غالبا مزه­ای بهتر هستند.

برای به دست آوردن گواهینامه organic، زمین باید حداقل به مدت سه سال بدون مواد ممنوع اداره شود. با صدور گواهینامه، کشاورزان محصولات ارگانیک باید یک برنامه مزرعه عملیاتی ارگانیک تهیه کنند که توسط سازمان صدور گواهینامه آنها، با انجام بازرسی­های سالانه شخص ثالث نظارت می­شود.

کیفیت بهتر میوه­های organic

نکات عمومی مربوط به رشد میوه­های ارگانیک

برای رشد هر نوع میوه به صورت ارگانیک، باید گیاهان به طور سالم رشد کنند. بدین منظور باید مشکلات را پیش­بینی و از آنها پیشگیری کنید.

هنگامی که علائم یک مشکل شامل علفهای هرز، حشرات، بیماری و یا مشکلات محیطی مشاهده می­شود، شما باید بتوانید آنها را به طور دقیق تشخیص داده و برای نظارت بر تغییرات آماده عمل باشید.

تکنیک­های پیشگیری و اقدامات کنترل ممکن است فیزیکی (به عنوان مثال هرس کردن خلال­های نیشکر، ، از بین بردن دستی سوسک­ها، برداشتن گیاهان بیمار)، محیطی (هرس برای بهبود گردش هوا) یا شیمیایی (به عنوان مثال روغن باغبانی برای دفع) ­باشند.

با این حال، تعداد زیادی از مشکلات میوه که در هر فصل توسط باغبانان مشاهده می­شود، زیست محیطی هستند.

این موارد شامل خاک ضعیف تخلیه شده از مواد غنی، کمبود مواد مغذی و آب کافی، فضای محدود و نور خورشید، عدم حمایت گیاهان، دمای بیش از حد، آسیب کشت از ریشه، کاشت خیلی دیر یا زود هنگام، انتخاب و خرید انواع نامناسب پیوند ضعیف می­باشد.

رشد میوه ارگانیک

رشد میوه ارگانیک

در ادامه، برخی از نکات مهم به منظور مراقبت­های عمومی برای رشد محصولات ارگانیک آورده شده است.

باروری

کودهای آلی مانند کود مزرعه و ضایعات کمپوست می­توانند جایگزین کودهای شیمیایی شوند. کاربردهای شاخ و برگ عصاره جلبک دریایی، چای کمپوست یا امولسیون ماهی به ویژه هنگام شکوفه و رشد محصولات جدید در بهار می­تواند مفید باشد.

محصولات organic بدون کود شیمیایی

محصولات organic بدون کود شیمیایی

آب و مالچ

در فصول رشد، یک مالچ ارگانیک را در اطراف گیاهان میوه کوچک نگهداری کنید. مالچ­ها را جدا کنید تا خاک در اوایل بهار گرم شود. در هنگام خواب از مالچ ۶ اینچ دور از تنه­های میوه درخت جلوگیری کنید تا از صدمه دیدن جلوگیری کنید.

آبیاری منظم

  •  آبیاری منظم به جلوگیری از بروز حشرات، مشکلات بیماری و افزایش اندازه و عملکرد میوه کمک می­کند. این امر به ویژه در گیاهان جوان، در دوره­های خشکسالی و اواخر تابستان و اوایل پاییز که جوانه­های سال آینده شکل می­گیرد، بسیار مهم است.
  • مرطوب نگه داشتن درختان و سیستم­های آبیاری قطره­ای گزینه بسیار خوبی برای رشد میوه­های ارگانیک می­باشد.

پیش بینی و پیشگیری از استرس درختان

  • به منظور تولید محصولات ارگانیک، باید تمام مواردی که باعث ایجاد استرس برای درختان میوه می­شود، از بین بروند. منابع ایجاد استرس عبارتند از: خشکسالی، آسیب جسمی به تنه، خاک زهکشی شده ضعیف، آسیب درختان در فصل زمستان و غیره.
  • بهداشت باغ برای از بین بردن تلقیح بیماری و آفات پیش از حد زمستان بسیار مهم است. مرتبا تمام قسمتهای گیاهی بیمار یا آلوده (برگ، میوه و غیره) را از زمین و گیاه جدا کرده و دور بیندازید. برای حذف تمام برگهای ریخته شده در پاییز از چنگال یا دستگاه ماسوره استفاده و آنها را جدا کنید.

تولید محصولات ارگانیک

تولید محصولات ارگانیک

کنترل آفات و علف­های هرز

  • برای رشد مناسب میوه­های ارگانیک، علفهای هرز در داخل و اطراف مزارع میوه را به طور طبیعی (چرخش محصول، علفهای هرز دستی، مالچینگ و پنجه زنی) قطع کنید تا زیستگاه­های مطلوب آفات از بین بروند. همچنین، آفات حشراتی مانند تریپس، شته و گیاهان در معرض بیماری را کنترل کنید.
  • جلوگیری از یخ زدگی درختان
  • برای جلوگیری از ترک خوردن و شکافتن پوست درخت در اثر چرخه انجماد، تنه درختان میوه را با رنگ لاتکس سفید، رنگ کنید.

https://ota.com/organic-101/how-organic-food-grown

https://www.helpguide.org/articles/healthy-eating/organic-foods.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Organic_food#/media/File:Pepperseggplants.jpg

https://extension.umd.edu/hgic/topics/growing-organic-fruit

 

 

 

 

Leave a comment