آموزش آشپزی با گرینو

همه چیز در مورد فوندو سوئیس محبوب ترین غذای فرنگی

فوندو سوئیس را می توان یکی از خوشمزه ترین اختراعات پنیری در سراسر دنیا محسوب کرد. در دستور تهیه این فوندوی سوئیسی از ترکیب چند نوع پنیر ذوب شده استفاده می گردد و در سوئیس این غذای پنیری در شب های سرد و به خصوص در پیست اسکی به شکل کاملا گرم و به همراه نان تست و … میل می شود.

همه چیز در مورد فوندو سوئیس محبوب ترین غذای فرنگی 

اگر شما به کشور سوئیس سفر کرده باشید حتما می دانید که فوندو سوئیس یکی از اصلی ترین غذاها و اسنک ها می باشد که در پیست های اسکی آلپ به فروش می رسد همچنین این خوراک پنیری خوشمزه در شب های سرد و تعطیلاتی نظیر کریسمس و … نیز میل می شود. در ادامه این مطلب طرز تهیه فوندوی پنیر و نحوه سرو این خوراک لذیذ را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

فوندو پنیری سوئیسی
فوندو پنیری سوئیسی

فوندوی سوئیس چیست ؟

واژه فوندو به معنای ذوب شده می باشد بنابراین فوندو پنیری سوئیسی به معنای پنیر ذوب شده یا آب شده است.

برای تهیه فوندو سوئیس از ظرف ها و تجهیزات خاص نظیر قابلمه سرامیکی ، اجاق گاز کوچک یا وارمر و چنگال هایی دسته بلند استفاده می گردد.

به دلیل اینکه در تهیه فوندوی سوئیس از ترکیب چند پنیر استفاده می شود به همین دلیل این غذا جزء غذاهای سنگین به شمار می رود و در کشور سوئیس اغلب فوندو پنیری به همراه نوشیدنی هایی گرم نظیر چای و … سرو می شود همچنین برای کاهش سنگینی این غذا آن را با سبزیجات تازه نظیر انگور ، هویج ، هلو و … میل می کنند و برخی از افراد نیز تمایل دارند تا فوندو پنیری را به همراه سوسیس سرو نمایند.

همه سوئیسی ته دیگ این غذا را دوست دارند که ته دیگ فوندو پنیری شامل لایه ای غلیظی از پنیرها است که در ته قابلمه به شکل ته دیگ تبدیل شده اند و معمولا ته دیگ نیز بین همه افرادی که این غذا را سرو می کنند تقسیم بندی می شود.

امروزه به فوندو سوئیس در اصطلاح عامیانه سس گرم نیز گفته می شود که می توان از این نوع سس برای سرو مواد غذایی و خوراکی های مختلف استفاده کرد. بعد از اختراع این نوع فوندو توسط سوئیسی ها دسر ها و غذا های دیگری نیز نظیر فوندوی شکلاتی ، فوندوی روغنی و … کشف شدند که این نوع خوراکی ها نیز جزء خوشمزه ترین خوراکی ها و غذاهای سوئیسی به شمار می روند.

فوندو پنیری سوئیس
فوندو پنیری سوئیس
  • فوندوی شکلاتی

فوندوی شکلاتی از انواع دسر های خوشمزه می باشد که در دستور تهیه آن از ترکیب شکلات های مختلف همراه با وانیل ، خامه و … استفاده می شود همچنین برای تهیه این نوع فوندو از قابلمه سرامیکی استفاده می شود و بعد از تهیه این دسر میوه های دلخواه نظیر توت فرنگی ، موز ، سیب و … برش داده می شوند سپس برای سرو آن ها از چنگال های دسته بلند استفاده می گردد و میوه ها بعد از اینکه به صورت کامل به سس آغشته شدند میل می شوند.

فوندو شکلاتی
فوندو شکلاتی
  • فوندوی روغنی

برای تهیه این نوع فوندو مقداری روغن درون قابلمه ریخته می شود سپس روغن به کمک حرارت ملایم داغ می گردد و تکه های کوچک و برش خورده گوشت توسط چنگال دسته بلند داخل روغن داغ قرار داده می شوند و بعد از سرخ شدن تکه های گوشت آن ها به شکل کاملا گرم و سرخ شده میل می شوند.

فوندو روغنی خوشمزه
فوندو روغنی خوشمزه

آداب سرو فوندو سوئیس

  1. برای پخت فوندو سوئیس از قابلمه سرامیکی مخصوص و اجاق کوچک یا وامر استفاده نمایید.
  2. برای سرو فوندو نیز از چنگال های دسته بلند مخصوص استفاده نمایید.
  3. قبل از سرو فوندو تکه های نان تست را بین همه مهمان ها تقسیم بندی کنید.
  4. تکه های نان را می توانید به کمک چنگال دسته بلند درون فوندو پنیری سوئیسی فرو کنید و فوندو را به مدت چند ثانیه روی قابلمه نگه دارید تا اضافه پنیر درون قابلمه بریزید سپس آن را میل کنید.
ظروف و تجهیزات مخصوص پخت و سرو فوندو سوئیسی
ظروف و تجهیزات مخصوص پخت و سرو فوندو سوئیسی
  1. در رسم و رسومات سوئیسی برای سرو این غذا مهمان ها باید به صورت ساعت گرد چنگال های خود را درون قابلمه فرو نمایند همچنین آن ها این کار را آنقدر تکرار می کنند تا به قسمت جذاب سرو این غذا یعنی ته دیگ برسند.
  2. فوندو پنیری سوئیسی نباید به صورت همزمان با فوندوی شکلاتی سرو شود زیرا هر دو این خوراکی ها پرکالری می باشند و سرو آن ها به شکل همزمان برای سلامت بدن مفید نمی باشد.
  3. برای کاهش سنگینی این غذا می توانید بعد از سرو آن میوه ها و سبزیجات تازه را میل کنید که در این صورت غذا سریعا نیز هضم می شود.
. فوندو سوئیسی
. فوندو سوئیسی

طرز تهیه فوندوی پنیر با دو روش مختلف

همانطور که ذکر شد برای تهیه این نوع غذا روش های مختلفی وجود دارد و شما می توانید برای طرز تهیه فوندو پنیری از ترکیبات سبزیجات تازه و … استفاده نمایید.

دستور تهیه فوندو سوئیس پنیری
دستور تهیه فوندو سوئیس پنیری

روش اول : ( دستور تهیه فوندوی پنیری با گوجه فرنگی و فلفل )

با ترکیب گوجه و فلفل و پنیر ها با یکدیگر طعم این نوع فوندو لذیذ و لذت بخش تر می شود به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم از پخت این فوندوی ترکیبی در منزل غافل نشوید.

فوندو پنیری ترکیبی
فوندو پنیری ترکیبی

مواد مورد نیاز

  • ۴۱۰ گرم گوجه فرنگی خرد شده
  • ۳/۲ پیمانه پیاز خرد شده
  • ۲/۱ پیمانه فلفل قرمز شیرین و خرد شده
  • ۱۱۰ گرم فلفل چیلی خرد شده
  • ۳ پیمانه پنیر مونتری
  • ۳ پیمانه پنیر سفید به شکل مکعبی خرد شده
  • نان تست به مقدار لازم
  • شیر به مقدار لازم

مراحل تهیه فوندو سوئیس پنیری

درون قابلمه مخصوص ابتدا گوجه فرنگی ، پیاز ، فلفل چیلی و فلفل قرمز کبابی شده را با یکدیگر ترکیب نمایید سپس روی آن ها پنیر مونتری و پنیر سفید را بریزید و مواد را هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند.

در این مرحله از طرز تهیه فوندوی پنیر درب قابلمه را روی آن قرار دهید و به مدت ۳ تا ۴ ساعت اجازه دهید تا فوندو روی حرارت ملایم پخته شود. بعد از مدت زمان ذکر شده درب قابلمه را بردارید و در صورتی که فوندو سفت شده باشد می توانید مقداری شیر به آن بیفزایید تا رقیق شود. فوندو پنیری خوشمزه را می توانید به همراه نان تست برش خورده و … میل کنید.

طرز تهیه فوندوی پنیر
طرز تهیه فوندوی پنیر

روش دوم : ( دستور تهیه فوندو اصل )

دستور پخت فوندو سوئیس اصل کمی ساده و متفاوت تر می باشد و اگر شما تمایل دارید برای پخت فوندو از روش اصلی آن استفاده کنید بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه فوندوی پنیر اصل
طرز تهیه فوندوی پنیر اصل

مواد لازم

  • نان تست برش خورده : به مقدار لازم
  • پنیر مخصوص فوندو
  • شیر : به مقدار لازم
  • آب مرغ یا آب گوشت در صورت تمایل
  • چاشنی های دلخواه

مراحل تهیه فوندو سوئیس

ابتدا همه پنیر ها را درون قابلمه مناسب بریزید و قابلمه را روی اجاق مخصوص قرار دهید سپس اجازه دهید تا پنیر ها با حرارت کم ذوب شوند.

توجه باشید در صورتی که فوندو بعد از پخت سفت شده باشد می توانید برای رقیق کردن آن از شیر ، آب مرغ یا آب گوشت استفاده نمایید همچنین برای خوش طعم کردن این نوع غذای سوئیسی می توانید از چاشنی های دلخواه تان استفاده کنید.

بعد از ذوب شدن پنیر ها می توانید نان ها را به کمک چنگال به مخلوط پنیر آغشته نمایید سپس این غذای خوشمزه را میل کنید.

فوندو سوئیس خوش طعم
فوندو سوئیس خوش طعم

گرینو سنس معتبرترین تولید کننده انواع طعم دهنده ها و عرقیات گیاهی بهداشتی

برای تولید همه محصولات گرینو سنس از تکنولوژی پیشرفته و مدرن استفاده می شود همچنین تمامی طعم دهنده و عرقیات گیاهی با برند گرینو دارای تاییدیه بهداشت هستند و از کیفیت خوبی نیز برخوردار می باشند.

اگر شما تمایل دارید از خواص طبیعی و بی نظیر گیاهان بهره مند گردید بهتر است در تهیه نوشیدنی ها ، انواع دسر ، انواع غذاها و … از طعم دهنده و سایر محصولات گرینو سنس استفاده نمایید.

گرینو سینس برترین تولید کننده عرقیات و طعم دهنده های گیاهی
گرینو سینس برترین تولید کننده عرقیات و طعم دهنده های گیاهی

نتیجه گیری :

اگر شما از آن دسته از کدبانوهایی هستید که به پخت انواع دسر و غذاهای مختلف علاقه مند می باشید بهتر است برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی تان از تهیه غذاها و دسر های فرنگی نیز غافل نشوید. همانطور که در این مطلب مطالعه کردید فوندو سوئیس جزء خوراکی هایی می باشد که به دلیل داشتن دستور پخت متنوع مورد توجه اغلب افراد در سراسر جهان قرار گرفته است و شما می توانید در منزل به راحتی فوندو شکلاتی ، فوندو پنیری و … را تهیه کنید و یک آشپزی هیجان انگیز را تجربه نمایید و علاوه بر این با تهیه این خوراکی متفاوت اعضای خانواده و مهمان هایتان را سورپرایز کنید.

Leave a comment